نحوه کار موتور های جستجوگر

فهرست مطالب

یکی از دغدغه های اصلی مدیران وب سایت ، بهینه سازی وب سایت خود جهت ثبت امتیاز مناسب در سئو می باشد که به علت فراهم نبودن اطلاعات کافی ، مجبور هستند تا با وب سایت هایی که خدماتی از این قبیل ارائه می کنند را پیدا کرده و کار را به آن ها بسپارند . این که شما نیز سئوی سایت تان را به یک سئو کار حرفه ای می دهید اشکالی ندارد ولی آیا فرد یا شرکتی که این خدمات را می دهد در چه حدی می شناسید ؟ یا اگر اعتماد دارید باید در مورد خدماتی که قرار بر انجام آن است صحبت کنید. در این پست به صورت کامل در مورد نحوه کار موتور های جستجوگر به شما توضیح خواهیم داد تا اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با سئو و اصول آن در اختیار داشته باشید.

تصویر نحوه عملکرد موتور های جستجو گر
نحوه عملکرد موتور های جستجو گر

سئو یا بهینه سازی چیست؟

در اصل سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization (یهینه سازی  موتور های جستجو) می باشد که توسط آن می توانید وب سایت خود را در بین وب سایت های برتر قرار داده و مشتریان یا مخاطبان بیشتری را وارد سایت خود کنید.

در بهینه سازی ما با دو تابع اصلی سر و کار خواهیم داشت که در زیر به معرفی و نحوه کار آن ها خواهیم پرداخت .

crawling

این تابع را خزنده یا ربات خزنده نیز می نامند.کار اصلی این ربات بررسی و جمع آوری اطلاعات موجود در وب سایت ها می باشد.

indexing

تمامی داده های موجود که خزنده در بررسی وب سایت ها جمع آوری کرده ، در این بخش توسط این تابع به دیگر الگوریتم ها جهت ارزش گذاری سپرده می شود.

1. نحوه جمع آوری اطلاعات 

فرض کنیم اساسا دنیای وب یک دنیای ایستا و بدون تحرک است . ربات های خزنده بایستی تک تک فایل ها را بررسی و سپس جمع آوری کنند و در اختیار تابع ایندکس قرار دهند که عملا کار زمان بری می باشد. به همین دلیل این ربات ها به جای جستجوی تک تک فایل ها فقط لینک ها را بررسی و جمع آوری می کنند .

اساس کار موتور های جستجو توسط لینک ها

اسپایدر ها ، عنکبوت ها و یا ربات های عنکبوتی ، این ها اسم هایی هستند که شاید قبلا جایی شنیده اید . در اصل این اسپایدر ها هستند که توسط لینک ها می توانند در عرض چند میلی ثانیه به صورت پیوسته همدیگر را ملاقات کنند . موتور های جستجو توسط ربات های عنکبوتی خود ، صفحات وب را می یابد و سپس ، آن ها را در باکس های مشابه رمزگشایی می کند . در نهایت تمامی این داده ها در پایگاه های داده های بسیار بزرگ ذخیره می شوند . تا زمانی که دوباره تابع جستجو با استفاده از کوئری ها ، این اطلاعات را از پایگاه های داده ، درخواست می کنند.شرکت های موتور های جستجو در سر تا سر دنیا ، دارای دیتا سنتر های بسیار قدرتمند و هوشمندی هستند تا بدون تاخیر داده ها در جستجو ها نمایان شوند.

2. موتور های جستجو به صورت رتبه بندی در خواست شما را نشان می دهند.

در این مرحله قدرت دست وب سایتی خواهد بود که دارای امتیاز سئو یا بهینه سازی بیشتری است . اگر شما دارای وب سایتی باشید که به صورت اصولی و حرفه ای سئو شده باشد ، در جستجوی موتور های جستجو مانند گوگل جز رتبه های برتر نمایش داده خواهید شد.به عبارتی دیگر اولویت موتورهای جستجو امتیاز سئوی بهتر یک وب سایت نسبت به وب سایت دیگر می باشد.

نحوه مرتب سازی و رتبه دهی

موتور های جستجو توسط الگوریتم ها یا معادلات ریاضی عمدتا پیچیده ای جهت ارتباط بین یال ها و گره ها هستند که تعداد یال ها می تواند صفحات وب و تعداد گره ها را می توان کلمات کلیدی مناسبی دانست . موتور های جستجو توسط این گراف ها بیشترین هاشور های خورده را در واقع به عنوان فاکتور های اصلی جهت رتبه دهی به وب سایت ها می داند .
البته هر روز مدل ها و گرایشات مختلفی از الگوریتم ها توسط شرکت های موتور جستجو ارائه می شود که از لحاظ آماری تحلیل کلمات کلیدی و داغ را هم میسر می سازد.

کلام آخر

سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد . توابع موتور های جستجو به محتوای شما امتیاز ویژه ای در نظر گرفته که طبیعتا در صورتی که دست به قلم خوبی داشته باشید ، حتما در موتور های جستجو توسط تابع هایی مانند indexing و الگوریتم های دیگر لحاظ شده و ارزش گذاری خواهند شد. البته فاکتور های مهم دیگری نیز در سمت طراحی سایت و … جهت بهینه سازی وجود دارد.

در نهایت ، امیدواریم این مطلب مورد توجه و استفاده شما کاربر گرامی قرار گرفته باشد.

 

منبع : آپ تم | آموزش وردپرس

5/5 - (1 امتیاز)
Picture of پارسا مجیدی
پارسا مجیدی
یادگیری کسب درآمد از اینترنت آسان است ولی رسیدن به آن سخت !
اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین آرا
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات
0
نظر خود را به اشتراک بگذاریدx
عضو شوید و همه محصولات را رایگان دانلود کنید!!!