امروزه وب سایت بسیاری با دامنه های مستقل ، ساخته می شوند . این مورد یک امر طبیعی است که خوب یا بد آن مشخص نشده است از طرف دیگر برند ها با هدف های گوناگون و خاص دست به کار شده و چندین سایت را با اهداف خود طراحی و ایجاد کرده اند .برخی ها برند خود را تقسیم بندی کرده و هر کدام از آنها را در سایت جداگانه نشان می دهند تا موقعیت ساده تری را در اختیار کاربران خود قرار دهند . تعدادی دیگر نیز برای جلوگیری از انبوه اطلاعات و شلوغی سایت و همچنین برای تفکیک و مدیریت بهتر سایت ، تصمیم می گیرند چند سایت برای خود داشته باشند .
چند سایته بودن میتواند مفهومی جدای از این داشته باشد که گاهی برای کسب و کار ملزم به داشتن چند سایت به دلیل فعالیت های مختلف یک مجموعه می باشد ولی موضوع مهم مورد بحث در این مقاله این است که آیا برای یک کسب و کار لازم است تا چند سایت همزمان داشته باشیم یا خیر ؟ بررسی هایی که انجام شده نشاد میدهد که میتوانیم برای یک کسب و کار چند وب سایت داشته باشیم و یا میتوانیم چند دامنه مجزا داشته باشیم . نکته ای که وجود دارد در صورت رسیدن به یک محتوا با چند آدرس این ممکن است به سئوی ما کمکی نکرده و شامل ضرر شود ولی در صورتی که چند وب سایت جدا برای یک کسب و کار طراحی شود ممکن است به سئو کمک کند البته تمامی این موارد بستگی به این دارد که شما روند سئو و عملیات سئو را چطور انجام دهید . این نکته را همواره در نظر داشته باشید که ممکن است مواردی که کمک کرده تا یک سایت به رتبه خوبی دست یابد عملا برای سایت دیگری کاربرد نداشته باشد.
با تمام صحبت های که تا به این جا شد آیا به نظر شما داشتن چندین سایت به نفع شما می باشد ؟ یا بهره مندی از چند سایت به طور همزمان و دامنه مستقل به سئو کمک می کند؟ این کار از نظر سئو خوب است یا نه؟ برای پاسخ به چنین سوالاتی هیچ یک از ما جواب قاطع و مشخصی را نداریم چرا که هر کس به یک شیوه به این سوالات پاسخ می دهند . ما در این مقاله در این زمینه صحبت خواهیم کرد که آیا داشتن چند سایت برای سئو مفید است یا خیر ؟
مزایا یا معایب داشتن چندین سایت همزمان
ما برای رسیدن به مزایا و معایب این مورد باید نظرات طرفداران و مخالفان داشتن چندین سایت را بررسی کنیم .
طرفداران این روش دلایل مختلفی برای پذیرش و تأیید این کار دارند . آنها معتقدند که :
- جستجوها با این روش به مقاصد کاربران نزدیک تر است : چند سایته بودن یک برند ، به نفع برند هایی است که دارای خدمات متنوعی هستند چرا که مشاهده مجموعه اقدامات و خدمات و پروژه های یک سایت موجب اعتماد کاربران و جذب آنها خواهد شد . وب سایت Shutterfly نمونه ای از هزاران برندی است که چندین سایت را در اختیار دارد . محصولات خود را به شاخه های جداگانه تقسیم کرده و در وب سایت های مستقلی از آن ها پشتیبانی می کند و سپس با گذاشتن لینک های سایت های دیگر در فوتر سایت ها باعث ایجاد ارتباط بین آنها می شود .
- تثبیت جایگاه سایت در گوگل : اگر شما برند خود را با یک کلمه کلیدی خاص رشد دهید بهتر است آنها را تفکیک کنید و همگی را در یک سایت جمع آوری نکنید تجربه نشان داده احتمال این که گوگل دو دامین مختلف را در SERP یا صفحه نتایج برای یک کلمه کلیدی جای دهد بیش تر از این است تا این که بخواهد همان کلمه کلیدی مشترک را در قالب دو URL مربوط به یک دامین به کاربران نشان دهد.
- محتوا های مشابه : محتوا های تکراری و مشابه شاید تنها جایی که به درد بخورد همین جا باشد ، تنها زمانی که چندین سایت را در اختیار دارید ، برخلاف تمام مشکلاتی که محتوا تکراری در بازاریابی محتوا ممکن است به وجود آورد در این مورد ، مشابه بودن مطالب به رتبه ممکن است کمک کند؛ چون قادر هستید همان محصول یا سرویس را در دامین مستقل دیگری عرضه کنید ، بدون این که توسط گوگل متهم شوید.
مخالفان استفاده از چندین سایت روش های خاصی و مختلفی برای رد کردن ، داشتن چند سایت دارند که حال آنها را با هم بررسی می کنیم :
- سلب اعتبار از لینک ها : از مهم ترین دلیل مخالفت ، ناکار آمدی کلمات کلیدی است که به علت لینک های متعدد ممکن است به وجود آید، چرا که لینک ها در سایت های مختلف رقابت شدیدی بین سایت های متعلق به یک برند ایجاد می کنند.
- کاهش تاثیرگذاری برند : به دست آوردن جایگاه و رتبه خوب تنها به لینک ها و محتوا ها در سایت نیست . اکنون برندهای مشهورتر نسبت به سایت های بهینه تر جایگاه بالاتر و بهتری دارند. در مورد برندینگ ، همه چیز در دنیا سئو برای داشتن چندین سایت زیر سوال می رود؛ چون با این کار هر سایت باید به طور جداگانه برای هر محصول یا خدمات خود سایت داشته باشد و همین مورد موجب تقسیم اعتبار یک برند خواهد شد و رفته رفته تاثیر برند کم خواهد شد .
سخن پایانی :
با صحبت هایی که در این مقاله شد ، دریافتیم که این نگرش برای هر یک از سایت ها متفاوت است و اینکه به طور قطعی بگوییم در زمینه سئو کاربرد دارد یا خیر ، بستگی به نظر هر یک از کاربران دارد و به سایت بستگی دارد . تنها نکاتی که بهتر است در مدیریت سایت های همزمان خود رعایت کنید عبارتند از :
- هر زمان لازم بود سایت ها را تلفیق کنید
- از هر سایت به سایت های دیگر لینک بدهید
- محتوا وب سایت ها دقیقا مثل هم نباشد
با تشکر از همراهی شما .
منبع: آپ تم مرجع: آموزش وردپرس | قالب وردپرس فروشگاهی