با سلام خدمت کاربران همیشگی آپ تم در خدمت شما هستیم با بررسی چگونگی اعتبار سنجی سلامت صفحات اینترنتی توسط گوگل با ما همراه باشید .
گوگل عاشق این است که شما یک کلمه را جستجو کنید و گوگل چند میلیون نتیجه و سایت را به شما نمایش دهد موتورهای جستجو تنها منتظر اشاره شما هستند ولی همه سایت هایی که در سطح وب می بینید شاید در وهله اول شما را به ذوق در آورد ولی با اندکی توجه و صرف زمان به این فکر فرو می روید که کدام یک از اعتبار و اطمینان برخوردارند اصلا معلوم نیست از بین این همه سایت کدام یک معتبر است هرچند که همه ما به عنوان یک کاربر عادی از تشخیص عاجز هستیم اما گوگل خیلی خوب می تواند سایت ها را از این لحاظ ارزیابی کند و لازم است در اینجا بگوییم که کسب رتبه بهتر با سئو وردپرس در گوگل نیز به دلیل همین سنجیدن میزان اعتبار صفحات اینترنتی می باشد.
گوگل این ارزیابی ها را براساس الگوریتم های خاصی که از قبل تعیین شده است انجام می دهد چرا که گوگل انسان نیست که دارای قدرت تفکیک و تحلیل باشد و تنها یک هوش مصنوعی است که بر اساس معیار هایی که برای آن دیکته شده است این کار ها را انجام می دهد.
حالا! این معیار ها و ملاک ها که گوگل براساس آن اعتبار محتوا را می سنجد چیست؟ و یا چه مواردی برای گوگل در این زمینه مهم تر است؟
چگونگی سلامت و اعتبار صفحات اینترنتی توسط گوگل
رتبه سنجی: در ابتدا گوگل از معیار کلیدی به نام page rank یا رتبه صفحات برای ارزیابی استفاده می کرد گوگل تمام لینک ها و تمام کلیک هایی که در سایت انجام می شد را میشمرد و در مجموع به آنها یک رنک می داد و رتبه را معرفی می کرد اما این روش استثناهایی به همراه داشت به طور مثال یک سایت با لینک های کمتر اما معتبر تر ممکن است رتبه بهتری نسبت به سایتی با لینک های زیاد اما مرتبط داشته باشد حتی گاهی سایت هایی با رنک بالا نمی توانستند در نتایج اول گوگل ظاهر شوند. در این روش کلمات کلیدی نقش بسزایی داشتند چرا که سیستم معمولا به نزدیک ترین پاسخی که جستجو کننده به دنبال آن است رجوع می کند و در این میان رتبه سایت نادیده گرفته می شد این روش در گذشته کاربرد داشت و اما
اعتبار سنجی امروزی گوگل
محتوا و لینک ها هنوز هم دو فاکتور مهم در اعتبار سنجی صفحات هستند اما امروز سیستم جدید Google rankbrain هم اضافه شده است که خود دارای ملاک های مستقلی می باشد.
در ادامه به آنها می پردازیم.
اعتبار سنجی براساس صفحات سایت
به نظر شما یک صفحه کم اعتبار روی کلمات سایت تاثیر می گذارد؟ یا اگر سایتی بی اعتبار باشد پس تکلیف پست هایی که از اعتبار خوبی برخوردار هستند چه می شود؟
پاسخ گوگل: ارزیابی اعتبار صفحات و ارزش دهی به هر یک به صورت تکی و انفرادی است و هرگز هیچ سایتی به صورت کلی یا با استفاده از دامنه اعتبار سنجی نمی شود چرا که این روش تصورات اشتباهی را به وجود می آورد.
استحقاق سنجی هوشمندانه گوگل
این روش یک روش هوشمندانه و منصفانه ای بود که توسط گوگل پیاده سازی شد که اگر این استراتژی در ارزش دهی وجود نداشت چه بسا سایت های معتبر و مشهور بدون توجه قرار می گرفتند و سایت های کم ارزش در صدر بودند.
در مورد اعتبار دامنه و یک صفحه ابزارهایی وجود دارد که مدعی هستند می توانند این کار را برای هر سایتی انجام دهند مطمین باشید اعتبار دامنه و صفحاتی که به دلیل شیوه نگارش، کیفیت پایین محتوا و… پایین آمده است به هیچ عنوان با این برنامه ها بالا نخواهد رفت.
سنجش اعتبار کلی سایت
گوگل برای هر صفحه از سایت ارزش متفاوتی قایل است البته این به این معنا نیست که هیچ معیار کلی و عمومی برای سنجش و صحت صفحات وجود ندارد به طور مثال زمانی که یک ویروس یا اسپمر ها به سایت حمله می کنند گوگل سریع متوجه شده و همین امر روی ارزش و اعتبار هر صفحه اعمال خواهد شد.
بعد از به روز رسانی الگوریتم پنگوئن اعلام شد که گوگل سیستم خود را برای تشخیص اسپم به صورت گسترده در سایت ها فعال کرده است در واقع این بروزرسانی یک بازبینی عمومی رو سایت ها بود.
نکته: تنها در صورتی که شرایط مساوی برای دو صفحه وجود داشته باشد ارزیابی کل سایت توسط گوگل به نفع سایت می شود.
منبع: آپ تم مرجع: آموزش وردپرس