جستجو کردن
Close this search box.

فهرست مطالب

متا تگ های فایل robots تاثیر آن در سئو

متا تگ های فایل robots و تاثیر آن در سئو

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که آیا می توان با موتورهای جستجو و با تمام ربات هایی که در دیده شدن صفحات وب سایت شما در دنیای اینترنت نقش دارند ، صحبت کرد ؟ شاید برخی از ما تصور کنیم که ربات های گوگل آن قدر پیچیده و باهوش هستند که نیازی نباشد یک وبمستر با آن ها ارتباط برقرار کند و یا بخواهد تنظیمات خاصی را برای ایندکس شدن یا نشدن پیج ها اعمال کند .ولی جالب است بدانید اینها فقط تصور هستند و مدت ها است یک زبان مشترک بین موتورهای جستجو و وب سایت های مختلف اختراع شده و روز به روز نیز در حاله گسترش و توسعه می باشد تا بتواند به هر نحوی که شده است این ارتباط را تسهیل کند . این زبان در امر سئو و بهینه سازی جایگاه و نقش به سزایی دارد و دارای دو پارامتر است : فایل Robots.txt و متا تگ های robots.

گوگل هر آنچه که در وب سایت ها منتشر میشود را می بیند و غیر ممکن است آنها را از قلم بیاندازد و تمام صفحات را به صورت پیش فرض ایندکس می کند و در آخر نیز آنها را رتبه بندی می کند . ولی گاهی اوقات ممکن است این روند عادی گوگل نیز دچار اختلال و مشکلاتی شود به طور مثال : ناکار آمدی کلمات کلیدی در برخی از صفحات سایت و یا …  رخ دهد که به ضرر سایت باشد . در چنین زمانی متا تگ های robots به کمک شما می آیند . معرفی متا تگ های robots و کاربرد آن ها در سئو سایت های وردپرسی موردی است که ما امروز در مورد آن صحبت کنیم .

متا تگ های robots و کاربرد آن ها در سئو سایت های وردپرسی

متا تگ های robots دستور العمل هایی هستند که ایندکس شدن صفحات را به عهده دارند و به خزنده یا اسپایدر های موتورهای جستجو می گویند چه صفحه خاصی از سایت باید ایندکس شود. این تگ ها به متخصصان سئو و بهینه سازی سایت کمک می کنند تا مشخص کنند چه صفحاتی را گوگل مستقیما دنبال کند و چه صفحاتی را نادیده بگیرد .

کاربرد متا تگ های ربات در سئو

موتور های جستجو توسط متا تگ های robots هدایت می شوند و ایندکس شدن یا ایندکس نشدن یک صفحه را مشخص می کنند. استفاده و به کارگیری متا تگ ها کار ساده و آسانی است فقط باید در ابتدا انواع آن ها را شناسایی کرد .

ما در فضای وب دارای 4 متا ربات هستیم که عبارتند از :

  • متا تگ Follow
  • متا تگ Index
  • متا تگ Nofollow
  • متا تگ Noindex

شما به کمک این ابزارها می توانید سئو و بهینه سازی سایت خود را انجام دهید و از آنها در زمینه ارتقا سایت خود بهره مند شوید . این ابزار ها زمان زیادی لازم ندارند تنها باید :

  1. کلید های ترکیبی CTRL + U را فشار دهید. در آن هنگام تب جدیدی در مرورگر باز می شود و قالب کد ها به شما نمایش داده می شود .
  2. سپس بخش هایی از کدهای در صفحه که با <head> شروع شده اند را کپی کرده و در قالب فایلی جداگانه مانند نوت پد یا نرم افزار ورد ذخیره کنید .
  3. در همین بخش ها می توانید انواع متا تگ های robots معرفی شده را تزریق کنید.

نکته : تگ های ربات در سئو و بهینه سازی سایت توسط بزرگ ترین موتورهای جستجو دنیا یعنی گوگل، یاهو و بینگ قابل ردیابی می باشند پس نیازی نیست برای هر موتور جستجو به صورت مستقل این کدها را به کار ببرید.

بررسی انواع متا تگ های robots

تا به اینجا ، فهمیدیم که 4 نوع متا تگ ربات وجود دارد . هر یک از وبمستران با توجه به نیاز خود می توانند هر یک از متا تگ ها را در صفحه ی مورد نظر خود به کار ببرند ، آنها همچنین می توانند از همه متا تگ ها در یک صفحه استفاده کنند یا تنها از تعدادی از آنها بهره مند شوند ، ولی باید بدانیم که هر یک از کتا تگ ها دارای چه کاربردی هستند تا بتوانیم در جای مناسب از آنها استفاده کنیم .

متا تگ ها و کاربرد آنها را برای شما مشخص کردیم :

  • متا تگ های index و follow : شما با استفاده از این متا تگ ها می توانید به ربات ها اجازه دهید صفحات سایت شما را ایندکس کرده و سپس لینک های داخلی آن را دنبال کنند .
  • متا تگ های noindex و nofollow : این متا تگ ها در واقع می توانند موتور جستجو را از ایندکس کردن صفحه و دنبال کردن لینک های  آن منع کنند .
  • متا تگ های index و  nofollow : با این دو متا تگ شما به موتور های جستجو اجازه می دهید تا صفحات شما را ایندکس کنند ولی لینک های آن را دنبال نکنند .
  • متا تگ های noindex, follow : با استفاده از این دو متا تگ صفحات و لینک های موجود در آنها از دید گوگل خارج می شوند .

تعدادی از متا تگ ها را برای شما نام برده و شما را با آنها آشنا ساختیم ولی علاوه بر آنها متا تگ های ربات دیگری هم وجود دارند که بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرند . مانند :

  • none
  • noarchive
  • nosnippet
  • unavailabe_after
  • noimageindex
  • nocache
  • noodp
  • notranslate

نکته : متا تگ های ربات برای بهینه سازی تک تک صفحات سایت ما ضروری و مهم می باشند .

قوانین مهم در استفاده از متا تگ های robots

شما در هنگام استفاده از متا تگ ها باید قوانینی را مد نظر داشته باشید که مهم ترین آنها عبارتند از :

  1. متا تگ ها نسبت به بزرگی یا کوچکی حروف حساس هستند . همچنین گوگل و سایر موتور جستجو های نیز نسبت به این موضوع حساس بوده و می توانند به راحتی آن را ردیابی و سپس تغییر دهند.
  2. از به کارگیری چند تگ <meta>  پرهیز کنید. چرا که چنین کاری باعث ایجاد تداخل و بی نظمی در کدها خواهد شد . شما برای استفاده همزمان از دو متا تگ می توانید از جدا کننده استفاده کنید مانند :
    <meta name=“robots” content=“noindex, nofollow”>
  3. شما بهتر است از متا تگ های متعارض استفاده نکنید حتی اگر چندین خط کد با متا تگ های مختلف داشته باشید .  مثلا استفاده همزمان nofollow و follow باعث می شود که فقط متا تگ ربات nofollow عمل کند.
  4. در صورتی که می خواهید متا تگ های خود را برای موتور جستجو گوگل اختصاصی کنید به جای استفاده از robots از googlebot استفاده کنید. مطابق با مثال زیر:

<meta name=“googlebot” content=“nofollow”>

فایل ربات و دستورات مربوط به robots به موتور های جستجو عملیات کراول یا خزیدن را راهنمایی میکنند یعنی اینکه در هنگامی که ربات موتور های جستجو وب سایت ما را مشاهده میکنند ممکن است در تمامی صفحات سرک بزنند یا تمامی لینک های ما را دنبال کنند گاهی از موارد هست که نباید یک صفحه ای به نتایج جستجو اضافه شود یا ممکن است بخواهید که لینکی که به یک سایت دیگر داده اید از ارزش برخوردار نبوده و از این قبلی موارد وجود تعداد بالای هر کدام از موارد لینک های دنبال شونده و یا عدم دنبال کردن لینک به سئو آسیب میرساند به این نکته توجه کنید.

 

منبع: آپ تم  مرجع:آموزش وردپرس | قالب وردپرس فروشگاهی

اولین نفری باش که به این مقاله امتیاز میدی 🙂
اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات
0
نظر خود را به اشتراک بگذاریدx
عضو شوید و همه محصولات را رایگان دانلود کنید!!!