تابحال به امتیازات ستاره در نتایج جستجو دقت کرده اید؟ یا اینکه چطور سوالات متداول در نتایج جستجو نمایش داده می شود؟ به همه اینها داده های ساخت یافته گفته می شود. اگر میخواهید در نتایج موتورهای جستجو به صورت جذابتر ظاهر شوید، با ما همراه باشید تا شما را با داده های ساخت یافته و نحوه افزودن اسکیما به وردپرس آشنا کنیم.
اسکیما چیست؟ یک زبان نشانه گذاری (schema markup) که توسط تگ ها به html اضافه می شود. این داده های مفهومی (microdata) روش خواندن و درک محتوای صفحه را برای موتورهای جستجو (serp) بهبود می دهند. داده های ساخت یافته (Structured data) با عنوان زبان نشانه گذاری نیز شناخته می شوند.
چرا باید از اسکیماها استفاده کنیم؟ اسکیما یکی از انواع میکرودیتاهایی است که تفسیر اطلاعات صفحات وب را برای موتورهای جستجو آسان می کند. بنابراین نتایج مربوطه بر اساس درخواست جستجو به کاربران ارائه می شوند.
اگر وب سایت شما با وردپرس ساخته شده؛ به سادگی و با استفاده از افزونه های وردپرس می توانید اسکیماهای مناسب را اضافه کنید.
استراچکر دیتاها چطور کار می کنند؟
جستجوی گوگل برای درک محتوای یک صفحه سخت کار می کند. با درج استراکچر دیتاها یا داده های ساختاریافته در صفحه می توانید سرنخ های خوبی به موتور گوگل ارائه کنید تا محتوای شما را ساده تر درک کنند. داده های ساختاری یک قالب استاندارد برای ارائه اطلاعات در مورد یک صفحه یا طبقه محتوایی است. به عنوان مثال صفحه حاوی دستور رسپی می تواند حاوی دستورالعمل، مواد تشکیل دهنده، زمان و درجه حرارت و کالری باشد.
Google برای درک محتوا از این داده ها به خوبی استفاده می کند. به عنوان مثال، یک قطعه داده ساختار یافته JSON-LD برای نشان دادن دستور پخت، نویسنده و سایر جزئیات در زیر آمده است. اضافه کردن این داده های اضافی به سه شیوه انجام می شوند.
</pre> <html> <head> <title>کیک ساده</title> <script type="application/ld+json"> { "@context": "https://schema.org/", "@type": "Recipe", "name": "Cake", "author": { "@type": "Person", "name": "حنانه" }, "datePublished": "2020-03-10", "recipeCuisine": "American", "description": "کیک ساده بسیار آسان و سریع تهیه میشود میتوانید در مایکرویو هم آنرا بپزید با دمای متوسط و در مدت زمان 20 دقیقه کیک ساده را بپزید. نوش جان.", "prepTime": "PT40M" } </script> </head>
در تصویر زیر نتیجه اضافه شدن این دیتاها نمایش داده شده است.
آیا دادههای ساخت یافته برای سئو مهم هستند؟
دادههای ساخت یافته به شکل Schema.org برای سئو سایت شما مهم است. اجرای صحیح اینداده ها ممکن است رتبه بهتری به شما ندهد، اما به طور غیر مستقیم سایت شما را به نتیجه جستجوی بهتری تبدیل می کنند.
نتایج شما با رقبا متمایز بوده و اطلاعات بیشتری در لحظه به کاربر ارائه می کنید؛ بنابراین کاربران ترغیب می شوند که بر لینک وب سایت شما کلیک کنند. علاوه بر این فضای بیشتری را در نتایج به خود اختصاص داده اید که خودش توجه بیشتری جلب می کند.
افزونه Schema Pro یکی از بهترین روش ها برای افزایش ورودی از طریق موتورهای جستجوگر مثل گوگل و دیگر موتورهای جستجو گر نشانه گذاری محتوای صفحات وب سایت می باشد. افزونه اسکیما پرو یک افزونه نشانه گذاری محتوا می باشد که به شما در جذب کاربر کمک شایانی خواهد کرد .
پلاگینSchema pro راست چین یک راه حل ساده برای ساخت اسکیماهایی است که در ادامه بیان می کنیم.
انواع استراکچردیتا
اگر به وب سایت Schema.org نگاه کنید، متوجه می شوید که اطلاعات زیادی وجود دارد که می توانید به عنوان داده های ساخت یافته به سایت خود اضافه کنید. قبل از شروع باید بدانید که باید از کدام نوع استفاده کنید. آیا در فروشگاه اینترنتی محصولی دارید؟ صاحب رستوران هستید؟ یا اینکه دارای کسب و کاری هستید که به جامعه خدماتی ارائه می دهید؟ یا سایتی با دستور پخت غذا دارید؟ هر کدام که هستید باید بدانید که می خواهید چه کاری انجام دهید و اسکیمای متناسب را انتخاب کنید.
متداول ترین موارد را برای نشانه گذاری با Schema.org به دو گروه Creative Works و Commerce دسته بندی می شوند:
1. استراکچر دیتای Commerce
علاوه Creative works دسته دوم استراکچردیتا Commerce است. این گروه برای علامت گذاری با Schema.org شامل موارد زیر است:
رویداد ها
اگر شما مرتباً رویدادهایی را برگزار میکنید، مشخص کردن لیست رویدادها با استفاده از استراکچر دیتای Event، ممکن است منجر به این شود که موتورهای جستجو رویدادهای شما را مستقیماً در نتایج جستجو نشان دهند. و چه چیزی از این بهتر!
مشاغل و سازمانها
در کنار قالب شرکتی خود می توانید داده های ساخت یافته ویژه ای را به جزئیات تماس اضافه کنید تا مشتریان بتوانند مستقیما در نتایج جستجو با شما تماس بگیرند. بنابراین با داشتن یک نمودار دانش خوب یا اطلاعات بیشتر در موتورهای جستجو جلوی چشم کاربران قرار گیرید؛ و این همان هدف کسب و کاری شماست؛ نرخ تبدیل به مشتری!
قالب های سایت شرکتی وردپرس بهترین گزینه برای راه اندازی سایت های اداری و تجاری کسب و کار شماست.
اسکیمای محصولات
Schema.org برای محصولات بسیار مهم است. با استفاده ازProduct Schema.org ، گوگل محصولات شما را در ریچ اسنیپت قرارمی دهد. برای اینکه در نتایج جستجو با اطلاعات اضافی مانند قیمت گذاری، بررسی ها، ستاره، در دسترس بودن و غیره قرار بگیرید، باید بخش عمده ای از استراتژی شما داده ساختار یافته باشد. فراموش نکنید که تصاویر محصول خود را تگ گذاری کنید.
احتمالا این اسکیما کاربردی ترین مورد بیان شده تا به اینجا باشد.
بررسی ها
بررسی ها و رتبه بندی ها نقش مهمی در روند جستجو دارند. مشاغل، ارائه دهندگان خدمات و فروشگاه های آنلاین همه از بررسی ها برای جذب مشتریان بیشتر استفاده میکنند .
1. استراکچر دیتای Creative works
اگر سایت شما در دسته بندی های زیر قرار گیرد، حتماً آنها را با Schema.org مشخص کنید.
مقاله
مقاله می تواند یک خبر یا بخشی از گزارش تحقیق باشد. می توانید بین یک مقاله خبری، یک مقاله فناوری یا حتی یک پست وبلاگ تمایز قائل شوید.
کتاب
کتاب چه به صورت کاغذی و چه به صورت دیجیتالی باشد. شما می توانید نویسنده یا جوایزی که کسب کرده است را تعیین کنید.
دوره
به زودی هر کسی که دوره ای ارائه میدهد میتواند از Schema.org استفاده کند. در حال حاضر گوگل تست های کوچکی را با شرکت کنندگان دارد تا ببیند این Schema.org چگونه عمل میکند.
سوالات متداول
سوالات متداول را احتمالا در نتایج گوگل مشاهده کرده اید. افزونه Yoast SEO به شما کمک می کند تا آن سؤالات متداول را به ریچ ریزالت زیبا در Google تبدیل کنید. در انتهای مقاله آموزش ایجاد سوالات متداول با استفاده از افزونه Yoast SEO را خواهیم داشت.
صفحات پرسش و پاسخ Q&A pages
صفحات پرسش و پاسخ نیز برای ریچ ریزالت مطلوب هستند. طبق گفته های Google صفحات پرسش و پاسخ با صفحات سوالات متدوال متفاوت است؛ در این صفحات می توانید چندین سؤال و پاسخ را در یک صفحه پیدا کنید. از افزونهYoast SEO برای ایجاد صفحات Q&A می توان استفاده کرد.
دستور پخت
با افزودن داده های Recipe به دستور های پخت غذا در وب سایت آشپزی، می توان دستور های پخت غذ را مستقیما در نتایج جستجو نشان داد.
قابلیت صحبت کردن
در حال حاضر گوگل در حال آزمایش اجرای قابلیت Speakable است. با استفاده از این کد، می توانید به موتور جستجو بگویید که بخشی از مطالب به خصوص نوشته ها را توسط دستیاران دیجیتال مانند الکسا، سیری، کورتانا یا دستیار گوگل با صدای بلند بخواند. این مورد در آینده نزدیک بخشی اساسی از استراتژی جستجوی صوتی شما خواهد بود.
تلویزیون و سریال
جستجوی فیلم در موتورهای جستجو با بررسی ها، پوسترهای هنری، اطلاعات بازیگران و حتی امکان سفارش مستقیم بلیط برای نمایش همراه خواهد بود. شما حتی می توانید لیست بهترین فیلم هایی که تاکنون ساخته شده و یا برنامه های تلویزیونی مورد علاقه خود را مشخص کنید. علاوه بر این، با اضافه کردن داده های ساخت یافته ViewAction یاWatch Action به طور مستقیم امکان مشاهده فیلم ها را فراهم کنید.
پادکست
پادکست دارید؟ چرا پادکست خود را با داده های ساختاری مشخص نمیکنید تا گوگل بتواند کارهای جالب با آن انجام دهد، مانند نشان دادن شرح هر قسمت و حتی اضافه کردن دکمه پخش.
چطور استراکچر دیتا را به سایت وردپرسی خود اضافه کنیم؟
اگر می خواهید شانس خود را در گوگل برای نمایش ریچ ریزالت از سایت خود در نتایج جستجو تقویت کنید و به دنبال راهی آسان برای افزودن استراکچردیتا به سایت وردپرس خود هستید و در ادامه با ما همراه باشید. در این قسمت مراحل قرار دادنFAQ، Rating را آموزش می دهیم.
خلاصه آنچه در بالا آمد را می توانید در تصویر زیر ببینید.
ساخت صفحات FAQ درseo Yoast
صفحات FAQ برای جمع آوری سؤالات و پاسخ های رایج درباره یک محصول، خدمت یا شرکت است. صفحه سوالات متداول غالبا توسط تیم های پشتیبانی برای کمک به پاسخ برخی از سوالات مشتریان و بازدیدکنندگان ساخته می شود. کاربران شما احتمالا از اینکه شما پاسخ اولیه آنها را ارائه داده اید خوشحال خواهند شد؛ بنابراین به سایت شما سر می زنند. برای ساخت صفحه FAQ مراحل زیر را دنبال کنید:
1.به پیشخوان وردپرس بروید و یک نوشته جدید ایجاد کنید.
علامت + بلاک را انتخاب کنید و از قسمت بلوک داده های ساختار یافته Yoast گزینه FAQ را انتخاب کنید.
نکته: در این آموزش از ویرایشگر گوتنبرگ استفاده کرده ایم.
2.یک عنوان برای صفحه و سوالات و پاسخ هر سوال را وارد کنید. سوال و پاسخ هر سوال را اضافه کنید.
3.تعداد سوالات معمولا 3 تا 7 سوال می باشد. برای اضافه کردن سوال، سوالی اضافه کنید را انتخاب کنید.
4.در انتها دکمه انتشار را انتخاب کنید.
به همین سادگی شما یک صفحه سوالات متدوال استاندارد ایجاد کردید.
ستاره کردن محصولات با افزونه Wp Schema Pro
آخرین قسمت این مطلب آموزش ستاره دار کردن محصولات است. ستاره دار کردن محصولات باعث می شود میزان توجه و کلیک بر روی سایت شما بیشتر شود. فروشگاه های اینترنتی به مشتریان اجازه می دهند تا تجربیات خود دراستفاه از یک محصول را به اشتراک بگذارند و به محصولات امتیاز دهند. گوگل این رتبه بندی ها را در صفحات جستجو نشان می دهد. اگر یک محصول خاص را در گوگل جستجو کنید می توانید رتبه و بررسی های کسانی که قبلا از این محصول استفاده کرده اند را ببینید.
رتبه بندی در مقیاس عددی بین 1 تا 5 ستاره است. بنابراین امتیازات خود بالا ببرید تا نرخ کلیک بیشتری دریافت کنید.
افزونه Wp Schema Pro
در حال حاضر تنها برای اسکیمای محصول، نوشته از نوع نقد و بررسی، دستور پخت غذا، کسب و کار محلی، دوره های آموزشی و نرم افزار کاربردی می توانید ستاره تعریف نمایید.
افزونه WP Schema Pro ساده ترین و سریعترین راه برای افزودن اسکیما به وردپرس است، یکی از کارهایی که با استفاده از این افزونه شما می توانید انجام دهید، ستاره دارکردن نوشته ها یا محصولات در نتایج گوگل است. بعد از نصب افزونه به ترتیب مراحل زیر را دنبال کنید:
1.ابتدا نوع طرحی که قصد دارید ستاره دار کنید را انتخاب کنید که ما محصولات را انتخاب کردیم.
2.سپس نوع نوشته ای که محصولات در آن قرار دارند را انتخاب کنید.
و در انتها دکمه راه اندازی را انتخاب کنید.
می توانید در قسمت محصولات تنظیمات مختلف مانند نام برند، نام محصول، محتوا، عکس و… برای محصول را مشخص کنید که از چه فیلد هایی دریافت شوند.
دقت داشته باشید که صفحه تغییر یافته خود را در سرچ کنسول مجددا ایندکس کنید (با استفاده از ابزارInspection tool )؛ کار اضافه کردن کدهای اسکیما به صفحات وب سایت تمام شده است. از این به بعد از سیل مشتریانی که به سمت سایت شما هجوم می آورند لذت ببرید!