جستجو کردن
Close this search box.

فهرست مطالب

تاثیر ریدایرکت بر سئو معرفی کاربردی ترین آن

تاثیر ریدایرکت بر سئو | ریدایرکت خطاهای 301 و 302

همراهان آپ تم سلام و عرض ادب در این نوشته ما به معرفی روش هایی خواهیم پرداخت که با استفاده از آن بتوانید در مرحله اول کاملا با مفهوم ریدایرکت و سپس نحوه صحیح استفاده از آن در موارد مختلف را فرا بگیرید . با ما همراه باشید.

ریدایرکت (Redirect) چیست؟

اولین موردی که باید به آن پاسخ داده شود مفهوم ریدایرکت می باشد که به معنی انتقال و هدایت صفحه مورد نظر ( یا آدرس مورد نظر ) به صفحه جدید می باشد که به معنی انتقال کاربر از صفحه ای به آدرس دیگر است .

یعنی اینکه در هر زمانی کاربری آدرسی از وب سایت ما را فراخواند با استفاده از دستور ریدایرکت کاربر را به آدرس جدید هدایت خواهیم کرد این امر برای ربات ها و نرم افزار های دیگر مانند ربات های خزنده گوگل هم کاربرد دارد یعنی تمامی ربات ها و اشخاص به صفحه جدیدی انتقال خواهند یافت.
در مواردی که این به شمار بالا می رسد مدیران و مسئولان سئوی وب سایت ها برای اینکه بتوانند اصول سئو را رعایت کنند با ریدایرکت سر و کار دارند ، همین امر باعث گردآوری و انتشار این مقاله شده است . در ادامه با چگونگی ریدایرکت و دستورات آن آشنا خواهیم شد

انواع ریدایرکت

ریدایرکت

ریدایرکت ها به نوع های مختلفی از نظر کاربرد تصیم بندی می شوند یعنی هر نوع آن با توجه به هدفی که دنبال میکند نام گذاری و مسلما برای آن کار استفاده می شود. در این مقاله ما به ریدایرکت های 301 و 302 اشاره و در رابطه با آنها بحث کاملی می کنیم. زیرا این دو نوع از ریدایرکت کاربردی تر و مفید تر می باشند.

ریدایرکت های 301 و 302 کاملا شبیه هم هستند از این جهت که این دو ریدایرکت دستور انتقال کاربر و خزنده را به صفحه جدید می دهند و باعث انتقال از صفحه قدیم به صفحه جدید می شوند تنها تفاوت ریدایرکت 301 با ریدایرکت 302 در مدت انتقال می باشد ریدایرکت 301 به معنی انتقال دائم آدرس بوده و ریدایرکت 302 به معنی انتقال صفحه به صورت موقت می باشد.

با استفاده از ریدایرکت 301 می توانیم به کاربران و خزنده های موتور های جستجو بفمهمانیم که در صورت تغییر آدرس نوشته و یا برگه یا در کل آدرسی از وب سایت ما به آدرس جدید تمامی ارزش آدرس قدیم را برای آدرس جدید انتقال دهد به طور مثال ما یک آدرس از صفحات وب سایتمان را در نظر میگیرم که به صورت روزانه تعداد زیادی از گوگل دریافت میکند که به دلیل مجبور به تغییر آدرس آن خواهیم شد در این صورت با استفاده از دستور ریدایرکت 301 کاربران و موتور های جستجو را به آدرس جدید منتقل میکنیم و با این دستور ارزش آدرس قدیم را به آدرس جدید انتقال داده ایم و موتور های جستجو گرد در بانک اطلاعاتی خود آدرس ما را جایگزین خواهند کرد که این امر سبب می شود دیگر ما افت ورودی نداشته باشیم .

و ریدایرکت 302 به معنی انتقال موقت می باشد یعنی اینکه ما به موتور های جستجو گر میگوییم که آدرس ما به صورت موقت به این آدرس انتقال داده شده است و در آینده مجددا یا آدرس تغییر خواهد کرد و یا باز به همان حالت قبل باز خواهد گشت . فرض کنید یکی از صفحات وب سایت شما مانند مثال قبلی بازدید های زیادی را از طرف موتور های جستجو گر دارد و شما به دلیلی میخواهید برای مدت کوتاهی این صفحه ارزشمند را از دسترس خارج کنید در این حالت کاربرانی که از طریق موتور های جستجو گر به سایت شما میرسند با صفحه 404 ( خطای 404 برای صفحه یا فایلی که نیست می باشد به معنی حذف شدن و یا ادرس اشتباه ) روبه رو می شوند و این کار باعث میشود تا موتور های جستجو گر پس از مدتی آدرس شما را از بانک خود حذف کنند.

برای جلو گیری از این امر شما کافیست از دستور انتقال 302 استفاده کنید ، همانطور که در بالا اشاره شد دستور انتقال 302 به موتور های جستجو گر میفهماند که آدرسی که آن را کراول ( خزیده اند ) به صورت موقت به آدرس جدید منتقل شده و در آیند این آدرس بازخواهد گشت و یا به صورت دائم انتقال داده خواهد شد . در این صورت کاربران و یا خزنده هایی که به آدرس قبلی وارد میشوند به طور موقت به آدرس جدید هدایت خواهند شد و شما ورودی های خود را نیز از دست نخواهید داد.به معنی اینکه ارزش صفحه وب سایت در همان صفحه خواهد ماند و به آدرس جدید منتقل نخواهد شد و فقط کابران هدایت می شوند تا پس از آنکه صفحه مجددا در دسترس قرار گرفت ارزش قبلی خود را حفظ کرده و باقی خواهد ماند.

کاربرد و استفاده از دستورات ریدایرکت

کاربرد استفاده از دستورات دیدایرکت زمانی است که ما میخواهیم آدرس قدیم را به آدرس جدید منتقل کنیم این حالت در چه زمان هایی اتفاق می افتد ؟

فرض کنید که ما آدرس های متفاوتی برای ورود به یک صفحه دارید و در حالت محتوای چند گانی هستیم که در سئوی وب سایت مجبور به انتقال آدرس های اضافی بر روی ادرس اصلی هستیم به معنی اینکه فرضا این مقاله با آدرس های مختلفی در دسترس باشد برای این کار ما تمامی آدرس های اضافه را به آدرس اصلی مقاله منتقل میکنیم . یکی دیگر از موارد پر کاربرد استفاده از ریدایرکت زمانیست که ما تمامی آدرس ها و یا برخی از آنها را در سایت تغییر داده ایم و کاربران را میخواهیم به آدرس جدید منتقل کنیم .

گفتنی است که دو حالت کلی برای ریدایرکت صفحات در نظر گرفته شده است یکی زمانی که ما تمامی صفحات سایت و کلا وب سایت را تغییر داده و یا میخواهیم ورودی آن به آدرس جدید انتقال داده شود و دیگری در زمانی که ما تنها یک یا چند صفحه را به آدرس جدید منتقل میکنیم این ادرس میتواند داخلی و یا آدرس یک وب سایت دیگر باشد.

در حالت اول ما با استفاده از کد کلی و یا دستوری که تمام صفحات سایت و کلا هر ورودی را به آدرس جدید منتقل کند میتوانیم وب سایتمان را به صورت کلی انتقال دهیم و در حالت دوم برای هر آدرس باید دستور جدیدی برای ریدایرکت کردن نوشته شود.

تفاوت ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲

طبق گفته های قبلی انواع مختلفی برای ریدایرکت وجود دارد که با توجه به هدفی که دنبال میکنند یعنی با توجه به اینکه کاربر را به چه صورت منتقل و صفحه را به چه صورت منتقل میکنند تقسیم بندی می شوند و نام گذاری شده اند دو نوع رایج و پر کاربرد ریدایرکت ، ریدایرکت های 301 و 302 می باشند که در این آموزش به توضیح آنها پرداخته ایم .

نکات مهم در ارتباط با تفاوت ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲

از مهم ترین مسئله هایی که وجود دارد در برخی از موارد مشاهده شده است که کاربران این دو نوع ریدایرکت را به جای یکدیگر استفاده کرده اند که ابدا هیچ زمانی نباید در جای یکدیگر جابجا شوند یعنی اینکه برای انتقال صفحه ما صرفا از یک کد ریدارکت 301 یا 302 بهره بگیریم زیرا هر کدام برای کاربرد خاصی تعرفی شده و معنی خاصی میدهند . اگر صفحه ای از وب سایت شما برای همیشه از دسترس خارج و حذف می شود نباید از کد 302 برای انتقال صفحه و آدرس مورد نظر استفاده کنید و استفاده از آن باعث میشود که ارزش صفحه قبلی در همان صفحه باقی بماند و به آدرس جدید منتقل نشود در این حال ما دیگر آدرس جدید با ارزشی نخواهیم داشت و منجر به افت ورودی خواهد شد. و در ادامه به دلیل اینکه ما گفته ایم با توجه به دستور 302 این آدرس موقتا از دسترس خارج شده است به دلیل آنلاین نشدن مجدد آن از بانک اطلاعاتی موتور های جستجو گر حذف و ارزش آن از دس خواهد رفت حال آنکه میتوانستیم با استفاده از کد 301 از اینکار جلو گیری کنیم .

نکته حائز اهمیت در ریدایرکت وجود دارد یعنی اشتباهی که گاها اکثر وب مستران آن را مرتکب شده اند انتقال صفحه و خطای 404 می باشد از معمول ترین اشتباهاتی است که اکثرا انجام میدهند ، با استفاده از کد 301 صفحه 404 را به آدرس وب سایت منتقل میکنند این کار باعث می شود زیان زیادی به وب سایت برسد و هیچ گاه نگذارید که مشاور سئو سایت شما این کار را انجام داده و خود عملا هیچ زمانی از این دستور برای انتقال 310 خطای 404 استفاده نکنید.

ضمنن حتما دقت کنید که ابدا از صفحات حذف شده را بر روی صفحه اصلی وب سایت خود هدایت نکنید که اشتباه بزرگی است .اول اینکه باید بدانید به هیچ وجه موتور های جستجوی هوشمند ارزش یکصفحه را به صفحه اصلی منتقل نمی کنند زیرا ارزش گذاری صفحه اول وبسایت کاملا متفاوت بوده و فاکتور های مختلفی دارد برای همین اصلا این انتقال کاربردی نبوده و هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت و با این کار فقط ارزش صفحه حذف شده از بین خواهد رفت .

دومین مورد که اهمیت بالاتری نسب به موتور های جستجو دارد کاربرانتان هستند شما این صفحه را برای گوگل نساخته اید بلکه برای کاربران ساخته اید که از آن استفاده کنند به معنی اینکه کاربری وارد وب سایت شما میشود تا به دنبال محتوای خاص باشد شما با انتقال کاربر به آدرس جدید با همان موضوع و یا اصلاحیه ای که وارد کرده اید ارزش صفحه را حفظ و به آدرس جدید منتقل میکنید و کاربر محتوای خود را یافته و بدون از دست دادن کاربران انتقال موفقی داشته اید در حالی که اگر به آدرس صفحه اصلی وب سایت هدایت شوند به احتمال خیلی زیاد کاربرتان از دست رفته و دیگر باز نخواهد گشت.

انتقال ارزش سایت با ریدایرکت ۳۰۱

مفهوم ارزش وب سایت و صفحه به چند عامل بستگی دارد که قبل از استفاده از ریدایرکت 301 برای انتقال ارزش وب سایت به آدرس جدید باید از آنها مطلع شد و اینحه دقیقا به چه چیزی ارزش صفحات سایت گفته میشود و فاکترو سنجش آن چیست در گذشته ارزش صفحات سایت را با فاکتور پیچ رنک و رنک گوگل میسنجیدند که از بازه 0 تا 10 به وب سایت ها و صفحاتشان تعلق می گرفت در حال حاظر پس از آنکه دیگر پیچ رنک بروزرسانی نشد ( به ظاهر ) و عملا امتیاز دهی گوگل از 0 تا 10 کاربردی نبود سیستم جدید امتیاز دهی گوگل که همچنان برای آن نام مشخصی تعریف نشده است امتیاز یا ارزش صفحات وب سایت را مشخص میکند دیگر ارزش صفحه سایت فقط به لینک های ورود آن نیست و این ارزش از چیدمان المنت های صفحه گرفته و به تصاویر و متون آن ختم میشود.

لازم به ذکر است که عملا ارزش کلی یک صفحه قابل انتقال نیست و تنها بخشی از ارزش صفحه وب سایت منتقل می شود به طوری که حتی اگر تمامی موارد صفحه قبل و جدید شبیه به هم بوده و تنها آدرس آن را تغییر بدهیم فقط و فقط 85 درصد از ارزش صفحه قبلی به ادرس جدید منتقل می شود. این عدد نیز همچنان دقیقا مشخص نیست و به نقل از مدیر تیم مباره با اسپم گوگل ( Matt Cutts ) در یکی از ویدئو کست های خود و به تایید و آزمایش وب سایت معتبر MOZ مطرح گردیده است و قابل اتکا می باشد.

پس اگر زمانی که ما حتی تمامی شرایط و المنت های صفحه قبلی اعم از تصاویر متون و متاهای آن را به صفحه جدید آورده و یا فقط آدرس آن صفحه قبلی را تغییر داده باشیم و با استفاده از کد 301 قصد انتقال به صفحه جدید را داشته باشیم عملا فقط 85 درصد از ارزش آدرس قدیم به ادرس جدید منتقل می شود. و به هر میزانی که این شباهت صفحه گذشته و صفحه جدید کمتر باشد ارزش منتقل شده نیز به همان نسبت کاهش می یابد.

یعنی اینکه اگر ما صفحه حذف شده را به صفحه اصلی ریدایرکت کنیم هیچ ارزشی منتقل نمی شود زیرا مشخصا صفحه اصلی وب سایت ما کاملا با صفحه ای که حذف شده است متفاوت بوده و برعکس در صورت تشابه صفحه قبلی و صفحه جدید ارزش آدرس قدیم منتقل می شود که ما نیز به همین هدف از دستور 301 استفاده میکنیم و به میزان تشابه تا 85 درصد از ارزش را به صفحه جدید منتقل کرده ایم .

ریدایرکت حرفه ای در وردپرس با استفاده از افزونه Redirection

افزونه ای که کاربرد بسیار زیادی داشته و تا کنون موفق شده از مرز 800 هزار نصب فعال در مخزن وردپرس گذر کند را به شما معرفی میکنیم افزونه Redirection رایگان بوده و کاربرد های بسیاری برای انتقال صفحه قدیم به جدید دارد.

اگر شما از وردپرس استفاده میکند نصب افزونه Redirection  را پیشنهاد میکنیم سادگی استفاده از وردپرس یکطرف و سادگی استفاده از افزونه Redirection نیز طرفی دیگر یعنی اینکه کار با پلاگین فوق ساده است . در ادامه به توضیح ویژگی های اصلی این پلاگین میپردازیم .

آموزش کار با افزونه Redirection وردپرس

پس از نصب افزونه ” آموزش نصب افزونه وردپرس ” در منوی ابزار ها یک زیرمنو با نام Redirection  اضافه خواهد شد با کلیک بر روی آن به صفحه پیکر بندی افزونه هدایت میشود.

در این بخش ما 7 تب مشاهده میکنید که در تب اول میتوانیم لینک های وب سایت را منتقل کنید برای اینکار در پایین تر این صفحه قسمت Add new redirection اقدام میکنیم و کادر Source URL به معنی آدرس قدیم و کادرTarget URL آدرس جدید است پس از وارد کردن دکمه Add Redirection را انتخاب کنید تا کاربرانتان به آدرس جدید منتقل شوند.

 

ریدایرکت

 

برای آنکه ریدایرکت نوع 301 یا 302 و یا 307 را انتخاب و تغییر دهید دکمه edit را انتخاب و تغییر مورد نظر را اعمال کنید مانند تصویر زیر . نکته مهمی که وجود دارد این است که در صورت ویرایش پیوند یکتای نوشته و یا برگه خود در وردپرس این افزونه به صورت اتوماتیک تغییر مسیر را انجام خواهد داد. و برای افزودن دستور ریدایرکت حتما قبلا بررسی و چک کنید که پلاگین به صورت اتوماتیک این کار را انجام داده است یا خیر .

 

ریدایرکت

 

ریدایرکت

 

تب Groups

دو گروه به صورت پیشفرض وجود دارد گروهی که شما دستورات ریدایرکت را در تب اول ایجاد کرده اید با نام Redirections و دستوراتی که به صورت اتوماتیک ایجاد شده اند با نام Modified Posts است که هر زمانی که شما پیوند یکتای نوشته ای را ویرایش کنید دستور ریدایرکت درج و درون این گروه قرار میگیرد.

تب مهم دیگر تب گزارش و یا همان log می باشد در این قسمت شما میتوانید پس از اینکه دستورات ریداریکت خود را ایجاد کرده اید آمار دقیقی از ارجاع دهنده ها و ارجاع شده ها مشخاهده کنید که در چه تاریخی از کدام لینک با کدام ip به چه صفحه ای منتقل شده است اگر نشانگر موس را روی گزارش مد نظر ببرید مشاهده خواهید کرد که نوع سیستم عامل و مرورگر کاربر را نشان خواهد داد.

در گزارشات موضوع مهمی وجود دارد وآنهم این است که صد درصد ورودیی آدرس های حدف شده از یک وب سایت و منبع دیگر می باشد این قسمت به شما کمک میکند که منابع لینک شده به آدرس صفحه قدیم را شناسایی و آن ها را تغییر دهید و در صورتی که دسترسی ندارید میتوانید به مدیر وب سایت اطلاع دهید تا لینک شما را ویرایش کند.

تب ۴۰۴s

در این تب شما گزارشات دقیقی از خطاهای 404 صفحات خود دریافت میکنید و هر زمان بازدید کننده یا رباتی از آن صفحه بازدید کند و با خطای 404 رو به رو شود در این تب گزارش آن ثبت خواهد شد.

طبق گفته های قبلی ابدا خطای 404 را به صفحه اصلی وب سایت هدایت نکنید زیرا باعث صدمه زدن به سئو سایت می شود و هیچ گاه نیز از این گزارشات برای انتقال تمامی خطا های 404 استفاده نکنید.

گزارش هایی که در این بخش مشاهده میکنید برای آن  است که در صورت پیدایش خطای 404 از آن مطلع و رفع کنید و در صورت لزوم مطابق با استاندارد های سئو آن را به صفحه مشابه هدایت کنید و تنها در صورتی که کاربران آدرسی را فراخوانده باشند که در سایت شما وجود ندارد و به خطای 404 رسیده اند در آن زمان میتوانید به صفحه دیگری هدایت کنید و نه صفحه اصلی ،با انتخاب روش هوشمندانه ریدایرکت میتوانید به سئوی وب سایت خود کمک کنید .

همواره توجه داشته باشید که شما برای کاربران و انسان ها وب سایت را طراحی کرده و محتوا قرار میدهید پس از کلی نگری برای انتقال نیز خود داری کنید و سعی کنید پس از حذف صفحه حتما آن را به صفحه مشابه هدایت کنید اینکار باعث رسانیدن آن چیزی که کاربر به دنبال آن آماده است میشود و منجر به حفظ کاربرانتان خواهد شد.

با تشکر از همراهی شما – شاد باشید.

 

منبع: آپ تم  مرجع: آموزش وردپرس

اولین نفری باش که به این مقاله امتیاز میدی 🙂
اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات
0
نظر خود را به اشتراک بگذاریدx
عضو شوید و همه محصولات را رایگان دانلود کنید!!!